maanantai 3. elokuuta 2020

Marenkia ja marjoja

Viime vuosina leipominen on jäänyt koko ajan vähemmälle, mutta koronakevät toi muutoksen siihenkin. Koska oli aikaa ja koska teki mieli herkutella. Tänä kesänä olen pyöräytellyt jo useammankin kakun marengilla ja marjoilla höystettynä. Äidin ja ystävättären syntymäpäiviä juhlistin Brita-kakuilla, joissa voisen sokerikakkupohjan päälle leivotaan myös marenkikerros. Kermavaahdon sijaan olen lusikoinut väliin ja päällekin vaniljavanukasta ja marjoja.

Mökkiherkuiksi olen paistellut aivan perussokerikakkupohjia. Neljän munan  kakkupohja olen puolittanut kahteen herkkuhetkeen. Kakkupohjan olen kostuttanut punaisella marjamehulla ja punaisista karviaisista keittämälläni hillolla. Hillon päälle olen lusikoinut seosta, jonka olen sekoitellut pikarillisesta vaniljarahkaa ja parista desistä vaniljakastiketta, tahnan päälle ripotellut tuoreita marjoja.

Sitten on tullut maregin vuoro. Olen ostanut valmiita levyjä, jotka yleensä myydään kahden levyn pakkauksissa. Yhdestä pohjasta ja yhdestä paketista siis kaksi kakkua :). Levyn päälle taas kerros vaniljaseosta, kauden marjoja ja kukkia. Voin vakuutttaa että on hyvää ja helppoa! Kaikki on mennyt ja kiitosta tullut makean herkun raikkaudesta. 


Kesän ihana maku tämäkin, vaikka kuva ei 
kakkua enää kauneimmillaan esitäkään :)



2 kommenttia:

  1. Meillä on ollut suosikkina jo pitkään suklaamarenkipohjainen kakku. Siihen vadelmia ja kermavaahtoa päälle ja kas, herkku on valmis.

    Minullakin on leipominen vähentynyt entisestään. Ei ole viitsinyt tehdä, kun ei ole syömäreitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooh, suklaamarenki 😋 Onneksi sellaista ei täällä ole joka marketissa tarjolla, muuten olisin kait auttamattomasti sokerikoukussa...

      Poista

Kaunis kiitos kun intoudut kommentoimaan! Aina ilahduttaa lukea muiden aatoksia asiasta tai sen vierestäkin :)