keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Sadonkorjuu startattu!

Oman ranchin satoa on jo alettu korjata, jee-jee! Timpurilta saatua raparperia on syöty herkullisena raparperi-puolukka-kaurapaistoksena vaniljasoossiin upotettuna, ja nokkosta kuivatettu parvekkeella auringon lämmössä (huom! ei auringon valossa) purkkiin vihersmoothieihin ytyä tuomassa.

Peruna kukkii parvekkeella ruukussa ja on siis vaikka jo nyt valmista nostettavaksi juhannuspöytään. Maltan hetken vielä niitä kasvatella ja syödä sitten tuoreeltaan. Nokkonen on by the way c-vitamiinipitoisempi kuin yksikään viljelyskasvi ohittaen superfood-lehtikaalin kirkkaasti.


Rheum rhabarberum ja Urtica dioica, nams ja slurpsis <3


12 kommenttia:

  1. ei ole mun herkkua, mutta kauniilta ne näytti äidin puutarhassa. lehdet oli isoja kuin sateenvarjot :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellaisia komistuksia ei raaskikaan syödä! Eikä sinänsä kannatakaan, koska suurten lehtien kannatteluhan vaatii puisevat varret ;)

      Poista
  2. Maanviljelijä, melkein. Olen tehnyt rapsupiirasta jo kahteen otteeseen, vaikkei meillä edes kasva rapsuja. Mitäs siihen sanot? Nokkonen on varmasti terveelistä ja hyvää, vaikka lettutaikinassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Melkeinpä joo... Leivonnoillesi sanon jotta nam nam ja sulle hyvä hyvä. Muistelen kuinka kehuskelit ettei oo sun lajis 😉

      Nokkonen on superterveellistä ja superherkullista, nopeasti ryöpättynä solahtaa niin lettutaikinaan, sämpyihin, muhennoksiin kuin soossiin. Mee seuraavalla kerralla möksälle kevyemmän eväsrepun kanssa..?!

      Poista
    2. Pera kantaa sapuskat, en puutu niihin : ) Minulla on kaksi reseptiä rapsupiirakkaan, toinen on naapurin pikkupojalta saatu ja toinen Annin kanssa kotona blogista napattu. Olen vaan jostain syystä onnistunut molmpien kanssa. Järisyttävää kehitystä, olen kohta mestarileipuri!

      Poista
    3. Juu en mäkään puuttuis siinä tapauksesa että mulle kannettais eväät perille saakka nenän eteen, nautit vaan!

      Resepti naapurin pikkupojalta, voi suloisuutta!! Mäkin haluan tuollaisen naapurin.

      Poista
  3. Mulla ranchittomalla on onneksi ex- ja nykyinen anoppi joilla on kumpaisellakin palstat ja ylituotantoa raparperista. (Toinen viljelee siinä matkanvarrella kun tiluksillesi kuljet.) Nokkosta olen vain kokeillut, varmasti menisi smoothieissa. Ilmeisesti nokkosta ei siis saa kuivata auringon valossa? Siksi että? Nimim. tietämätön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anopit on aarteita, kasvimaansa kans! Seuraavalla kerralla puskissa käydessäs jatka matkaa tiluksille saakka!

      Nokkonen antaa hyvän potkun juomaan. Auringossa ei pidä kuivata mitään kasveja, koska värit kärsiintyvät pahasti. Lämpötilaakaan ei auta päästää liiaksi nousemaan, koska esim. C-vitamiini tuhoutuu +70 Celsiuksessa. Suomen kesässä tää ei kovin usein ole ongelma, mutta esim. lasipurkissa lämpö saattaa kummasti nousta suorassa paahteessa.

      Poista
    2. Olenks minä vai bloggeri sekaisin, kun on kolmesti pitänyt sama kommentti laittaa!!??

      Ilkeiskö sitä teille asti kulkea :D

      Poista
    3. Veikkaan bloggeria :). Kyllä ilkeis, eihän se oo enää matka eikä mikään raparpereilta, tervetuloa!

      Poista
  4. Mulla ranchittomalla on onneksi ex- ja nykyinen anoppi joilla on kumpaisellakin palstat ja ylituotantoa raparperista. (Toinen viljelee siinä matkanvarrella kun tiluksillesi kuljet.) Nokkosta olen vain kokeillut, varmasti menisi smoothieissa. Ilmeisesti nokkosta ei siis saa kuivata auringon valossa? Siksi että? Nimim. tietämätön.

    VastaaPoista
  5. Mulla ranchittomalla on onneksi ex- ja nykyinen anoppi joilla on kumpaisellakin palstat ja ylituotantoa raparperista. (Toinen viljelee siinä matkanvarrella kun tiluksillesi kuljet.) Nokkosta olen vain kokeillut, varmasti menisi smoothieissa. Ilmeisesti nokkosta ei siis saa kuivata auringon valossa? Siksi että? Nimim. tietämätön.

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kun intoudut kommentoimaan! Aina ilahduttaa lukea muiden aatoksia asiasta tai sen vierestäkin :)